Waardering van een onderneming
Vuistregels, kengetallen en modellen
Er zijn verschillende manieren om een onderneming te waarderen. Voor een snelle indicatie wordt soms teruggegrepen op vuistregels als ‘zoveel keer de winst’ of ‘zoveel keer de omzet’. Het hanteren van dit soort methodieken brengt grote risico’s met zich mee.
De kans bestaat daarmee dat potentiële transacties stranden op basis van verkeerde verwachtingen of dat u – simpelweg – te weinig krijgt of te veel betaalt.
Voor het waarderen bestaan dan ook betere methoden die veel meer rekening houden met specifieke kenmerken van de onderneming. Cruciaal bij die methodes is de juiste interpretatie van de gegevens. Garbage in, garbage out.
Waarde en prijs
Waarde is per definitie een subjectief begrip. Beter is het dan ook om een ‘waarde-range’ vast te stellen waarbinnen zich de waarde van de onderneming zich bevindt.
De uitkomst van een waardering hoeft zeker niet gelijk te zijn aan de prijs die men bij een eventuele transactie realiseert. In de prijsvorming kunnen andere factoren een rol spelen. Zoals de strategische waarde voor de eventuele koper. Of de mogelijkheden die hij heeft om omzet te vergroten of kosten te besparen.